Koço Broka, Ekonomist
Statistikat e Sigurimeve Shoqërore të vitit 2024, ku vendin kryesor e zënë statististikat për pensionet, nuk janë publikuar ende nga Instituti i Sigurimeve Shoqërore ndonse ato të vitit 2023, ishin publikuar në këtë periudhë .
Ndërkohë premtimet për pensionet kanë zënë natyrshëm, për problematikën reale që kanë pensionet, një vend qëndror, në konkurrimin e subjekteve politike të reja e të vjetra për zgjedhjet e 11 Majit 2025.
Por pa ditur mirë se ku je, nuk mund të dish se ku po shkon dhe kur mund të arrish aty ku pretendon të shkosh.
Në fakt tani me zgjedhjet po krijohet një kontradiktë tjetër reale midis pritshmërive të rritura artificialisht nga premtimet e subjekteve elektorale por edhe kandidatët e drejtpërdrejtë të listave të hapura apo të mbylluara dhe mundësive konkrete që ka Instituti i Sigurimeve Shoqërore për përballimin e tyre, mbi bazën e të ardhurave të mundësuara nga kontributet e drejtpërdrejta të sigurimeve shoqërore të paguara, apo qoftë me rritjen e ndihmesës së buxhetit të shtetit por dhe rrugëve konkrete të tij për realizimin e kësaj ndihmese nga ana tjetër. (Këto rrugë kanë të bëjnë jo vetë m vetëm me luftën kundër korrupsionit apo atë të luftës kundër informalitetit të përhapur në dy trajtat kryesore të tij, me atakimin e padrejtësive që ekzistojnë në sistemin me sigurimeve shoqërore, rritjen e tatim- taksave të tjera,rritjen artificiale të pagave pë r të rritur kontributet e sigurimeve shoqë rore, borxhit publik, mirëqeverisjen e vendit, dhe alternative të tjera që janë realizuar vitet e fundit etj)
Ndërkohë niveli i ulët i pensioneve nën 200 mijë lek të vjetra në muaj dhe numri i lartë i numurit të tyre prej 512 mijë pensionistë, e bëjnë të natyrshme kërkesën e tyre për rritjen e pensioneve sidomos ato të ulta.
Por për të shmangur lojën me kungulleshka që ka karakterizuar deri tani premtimet dhe konkurrimin elektoral midis partive politike, mendoj se ka vend për një pasqyrim të saktë dhe sa më të plotë të statistikave të sigurive shoqërore për vitin 2024.
Aq më tepër që ndonjë element konkret, i Statistikave të Sigurimeve Shoqërore si ky që po ndalem më poshtë, dë shmon se disa të dhë na nuk janë të besueshme.
Sipas të dhënave të publikuara nga INSTAT, në Libri i Statistikave 2023, në faqe 13 numuri i Kontribuesve të Sigurimeve Shoqë rore të punonjsve të vetëpunësuar në zonën urbane paraqiten 140119 persona. Ndërkohë në publikimet e INSTAT nuk jepen të dhënat për të ardhurat e siguruara nga këta kontribues, më vehte. Sipas burimeve të ISSH, të ardhurat nga kontributet nga ky grupim për vitin 2023 kanë qënë 3,874 milion lekë. Kjo konfirmohet dhe nga RAPORTI PËRFUNDIMTAR i AUDITIMIT I KONTROLLI I LARTË I SHTETIT Raport për auditimin e ushtruar në Institutin e Sigurimeve Shoqërore, për vitin 2023, faqe 28 e 30, shih edhe bashkë lidhur.
Kjo do të thotë se dhe sipas këtij burimi kontributi mesatar vjetor i një të vetpunësuar ka rezultuar mesatarisht 27648 lek në vit për çdo kontribues ose vetë m 2304 lek në muaj?!
Ky tregues është shumë më i ulët se kontributi mesatar mujor i kontribuesve vullnetarë dhe më i ulët se ai në zonën rurale. Po të mbahet parasys se nga 1 prilli i 2023 paga minimale ka qënë 40 mijë lekë në muaj, dhe norma e kontributit të të punësuarve ndaj pagës është 23 % e saj dhe ndërsa së bashku me sigurimet shoqërore shkon në 29.8 %, rezulton qartë se në treguesit e sigurimeve shoqërore për të vetpunësuarit (ose dhe biznesin e vogël) në zonën urbane ka pasaktësi. A është ky në numuri e kontribuesve apo në nivelin e kontributit mesatar të të vetëpunësuarve urbanë, këtë mund ta zhbirojë vetëm Instituti i Sigurimeve Shoqërore që është ofruesi i këtyre të dhënave dhe statististikave.
Me nivelin e pagës minimale prej 23 % në muaj, niveli mesatar mujor i kontributit të sigurimeve shoqërore rezulton 9200 lek në muaj dhe së bashku me sigurimet shëndetsore 11920 lek në muaj, çka është shumë më tepër, disa fish, se sa është raportuar në Statistikat e Sigurimeve Shoqërore për kontributin e vitit 2023 që nuk është riparuar as nga Kontrolli i Lartë të Shtetit, qoftë nga ky i fundit. Me një nivel kaq të ulët të kontributit të sigurimeve shoqërore prej 2304 lek në muaj (27648 lek në vit) për një grupim prej 140 mijë kontribuesisht, nga njëra anë nuk mundësohet një pension normal në kushtet kur raporti i vartësisë kontribues/pensionist është 1.16:1, nga ana tjetër premtimet për rritjen e pensioneve pa zgjidhur edhe këto pasaktësi të thjeshta, do të mbeten kaba.
Në këto rretha kërkohet:
-Në kushtet e kompjuterizimit, të internetit, dixhitalizimit dhe inteligjencës artificiale, Instituti i Sigurimeve Shoqërore si një institucion i pavarur publik të bëjë publikimin e Statistikave të Sigurimeve Shoqërore në një kohë sa më të shpejtë që ajo ti shërbejë dhe konkurrimit sa më real të subjekteve politike, që marrin pjesë në zgjedhjet e 11 Majit 2025.
– Të saktësohen të dhënat për kontribuesit dhe të ardhurat nga kontributet e sigurimeve shoqërore duke i publikuar dhe dhënë ato jo vetëm në bllok, por mundësisht dhe mesatarisht në vit dhe në muaj.
-Subjektet zgjedhore dhe sidomos kandidatët për deputetë të listave të mbyllura apo të hapura, të sigurojnë informacionin përkatës nga ISSH dhe tua kumtojnë atë zgjedhësve duke argumentuar se cila është alternative e tyre, para këtij apo atij realiteti, për tu mundësuar mbi bazën e të dhënave të besueshme zgjedhësve të tyre, të mos votojnë symbyllurazi por se vërtet kanë alternative të besueshme.
-Zgjedhësit duan jo vetëm premtimet kaba, por duan të dinë si do të veprojnë këta të fundit për rritjen e pagës minimale sidomos për të vetpunësuarit urbanë, që shërben si nivel dyshemi poshtë të cilit nuk pranohen niveli i kontributeve; në se janë për një rritje të pagës minimale në 50000 apo 60000 lekë në muaj, brenda 100 ditëve të para apo duke filluar nga vitit 2026, apo më pas etj?!
-A janë subjektet politike dhe kandidatët për deputetë, mbështetës e koracues të një qeverie të hapur dhe transparente apo jo, apo thjesht premtues për të shtënë në dorë votat?! Kjo është një sfidë në radhë të parë për mazhorancën aktuale, por edhe për subjektet e tjera që konkurrojnë në zgjedhjet e 11 Majit 2025. Si do të sillet Instituti i Sigurimeve Shoqërore? A do të mundësojë publikimin e saktë të Statistikave të Sigurimeve Shoqërore për vitin 2024, para zgjedhjeve të 11 Majit 2025, pa u bërë objekt i SPAK?! Në fund të fundit ata kanë qënë transparentë ndaj Kontrollit të Lartë të Shtetit…
Instituti i sigurimeve shoqërore duhet të jetë patjetër objekt i SPAK sepse në të gjithë degët e tij me vite njërëzit kanë pasur probleme me vitet e punës, pasaktësinë në këtë drejtim, si dhe përllogaritjen e pensioneve. Sidomos
Vlen të përmendet identifikimi i pagës minimale të kohës në punë me atë të daljes në pension. Mosindeksimi i pagës minimale dhe llogaritë pa indeksuar këtë pagë me atë të kohës së daljes në pension rezulton në pensione shumë të vogla të paktën ato që kanë dalë në pension para vitit 2024. Kjo sjell si pasojë dalje në pension me të ardhura shumë të pakta.
Pra Mosindeksimi i pagave në kohën e daljes në pension të punonjësit sjellë pension skandaloz.
Kjo është arësyeja kryesore e vlerave të
Ulta të pensioneve dhe gjendja e tyre e mjerueshme.
Po japim nje skandal te INSIG ne lidhje me pensionistet qe vazhdojne punen dhe marin pensionin
Kjo kategori derdh sigurime shoqerore dhe ato shkojne me emrin e kontribuesit , por sipas ligjit 64/2023 kontribuesi nuk perfiton asgje (ligj i padrejte) INSIG i konfiskon ne favor te INSIG duke u kthyer ne vjedhes te qytetarit dhe objekt i SPAK ut.
Per pensionin qe mar, e kam mbyllur sigurimin e detyrueshem ( si tek rasti i punonjesit qe ka pagen e sigurimit maksimal dhe ne punesimin e dyte nuk paguan sigurime)
Qe kjo te mos quhet vjedhje e hapur me ligj (sekuesrim i parave) duhet qe keto para te ndahen midis INSIG dhe pensionistit. Pra neni 58/1 duhet te amendohet nga INSIG
Pra duhet te jepni nje perqidje ritje pensioni, qe te justifikohet marja e parave e te mos quhet vjedhje.
Pra INSIG duhet ta propozoje per ndryshim te nenit qe eshte i padrejte..
Po japim nje skandal te INSIG ne lidhje me pensionistet qe vazhdojne punen dhe marin pensionin
Kjo kategori derdh sigurime shoqerore dhe ato shkojne me emrin e kontribuesit , por sipas ligjit 64/2023 kontribuesi nuk perfiton asgje (ligj i padrejte) INSIG i konfiskon ne favor te INSIG duke u kthyer ne vjedhes te qytetarit dhe objekt i SPAK ut.
Per pensionin qe mar, e kam mbyllur sigurimin e detyrueshem ( si tek rasti i punonjesit qe ka pagen e sigurimit maksimal dhe ne punesimin e dyte nuk paguan sigurime)
Qe kjo te mos quhet vjedhje e hapur me ligj (sekuesrim i parave) duhet qe keto para te ndahen midis INSIG dhe pensionistit. Pra neni 58/1 duhet te amendohet nga INSIG
Pra duhet te jepni nje perqinje ritje pensioni, qe te justifikohet marja e parave e te mos quhet vjedhje.
Pra INSIG duhet ta propozoje per ndryshim te nenit qe eshte i padrejte..